Miniporadnik- jak przygotować materiały na stronę internetową

Tworzenie strony internetowej jest wyzwaniem nie tylko dla projektanta ale również dla zleceniodawcy. Ten proces wymaga dużo zrozumienia i cierpliwości z obydwu stron, szczególnie kiedy klient zamawia u nas swoją pierwszą stronę i jak to zazwyczaj sam określa jest w tym temacie „zielony”.

Schody zaczynają się kiedy wykonawca strony musi wytłumaczyć czym jest podstrona, domena i serwer. Zdaję sobie sprawę, że taka sytuacja często jest powodem frustracji u moich kolegów i koleżanek po fachu ale spróbujmy postawić się po tej drugiej stronie. Wyobraź sobie drogi kolego, że jesteś również „zielony” i nagle musisz przedstawić swoje oczekiwania, wątpliwości i informacje dotyczące wymarzonej strony człowiekowi, który patrzy na Ciebie jak na kosmitę myśląc „Cholera, jak można nie wiedzieć co to jest SEO?”.

Otóż można i to właśnie my jesteśmy od tego aby uświadomić klienta czym jest SEO, serwer czy choćby slider. Chociaż nie raz zdarza się nam wykonywać pracę jako podwykonawca innej firmy to z reguły pracujemy na zlecenie osób lub firm spoza branży IT.

Są to klienci produkujący meble, maszyny rolnicze, ręcznie malowane kubki czy też świadczący usługi jak np. salony kosmetyczne, hotele czy przychodnie medyczne. Nie chciałbyś chyba drogi kolego aby twój lekarz rodzinny nagle zaczął przemawiać do Ciebie łaciną używając zwrotów, których zwyczajnie nie rozumiesz? Jesteś przecież full stack developerem, nie chirurgiem.

No i właśnie, słowo do was zleceniodawcy, to właśnie wy jesteście producentami mebli, maszyn rolniczych, świadczycie usługi w różnych dziedzinach, na których my projektanci stron www nie mamy prawa  się znać. Dlatego na prawdę nie potrafię zrozumieć waszego zdziwienia, kiedy dowiecie się, że dostarczenie zawartości witryny leży po waszej stronie. To wy znacie swoją firmę, swój produkt najlepiej, wy wiecie co wyróżnia go spośród tych proponowanych przez konkurencję.

Content- czyli zawartość strony internetowej jest rzeczą istotną na równi z designem, funkcjonalnością itd. Aby ułatwić zadanie sobie i wam, czytelnikom, zleceniodawcom i ludziom po prostu ciekawym chciałbym opowiedzieć w jaki sposób przygotować materiały, które mają stać się zawartością strony www.

Przez zawartość strony rozumiemy wszelkie teksty, zdjęcia, obrazy, gify oraz filmy.

Tekst

Dużo mówi się o tym aby na stronach www zamieszczać wartościowy content i pod tym z pewnością podpisze się większość webmasterów. Wartościowy czyli taki, który pozwoli naszej stronie wyróżnić się spośród konkurencyjnych witryn, coś co uczyni ją wyjątkową. Wyszukiwarka Google faworyzuje właśnie takie teksty, które są unikalne. Więcej o tym jak pisać teksty SEO przeczytasz w innym artykule. Teraz skupmy się jednak w jaki sposób przygotować teksty, które już mamy do przekazania projektantowi.

Zlecając wykonanie strony internetowej powinieneś wiedzieć jakie podstrony ma zawierać witryna, pamiętaj, że jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości zawsze masz prawo poprosić o pomoc projektanta, który w oparciu o wiedzę i doświadczenie na pewno podpowie Ci jakie będą najlepsze rozwiązania dla twojego miejsca w sieci

Kiedy zdecydowałeś już jak dużo podstron będzie zawierać twoja strona oraz znasz tytuły każdej z nich warto pomyśleć nad zawartością. Teksty najlepiej dostarczać w oddzielnych plikach tekstowych zapisanych w formatach odt, doc, pages etc. Jeżeli tytuł pliku będzie taki sam jak tytuł podstrony, której dotyczy webmaster nie będzie miał wątpliwości gdzie umieścić teksty. Pisaną zawartość twojej witryny możesz umieścić również w jednym pliku ale pamiętaj aby wyraźnie oddzielić teksty poszczególnych podstron od siebie np. używając większej czcionki oraz pogrubienia. Jak np. na poniższym obrazku:

Warto wszystkie elementy tworzące kontent strony internetowej umieścić w jednym pliku a wszystkie foldery znajdujące się w archiwum opatrzyć odpowiednimi nazwami.

Jeżeli nie masz lekkiego pióra lub zwyczajnie nie masz czasu na tworzenie zawartości strony śmiało zapytaj projektanta, czy oferuje również usługę pisania tekstów. Jeżeli nie robi tego sam na pewno skontaktuje Cię z copywriterem. Musisz być jednak przygotowany na to, że będzie to usługa dodatkowo płatna.

Obrazy

Warto zadbać o jak najlepszą jakość zdjęć, jeżeli prowadzimy np. ośrodek wypoczynkowy to należy pokazać go z jak najlepszej strony. Jeżeli nie mamy smykałki do robienia zdjęć należy zatrudnić do tego profesjonalnego fotografa. Obrazy należy dostarczyć projektantowi w jak najlepszej jakości, w najwyższej możliwej rozdzielczości.

Zdjęcia pobrane z Facebooka czy Messengera nie wchodzą w grę, wysyłamy je za pośrednictwem poczty elektronicznej, najlepiej w sposób opisany wyżej. Wykonawca z pewnością zoptymalizuje rozmiar i wagę zdjęć aby przyśpieszyć i usprawnić działanie witryny. (Należy pamiętać, że wyszukiwarka Google bierze pod uwagę wagę i prędkość wczytywania strony!). Preferowany sposób otrzymywania zdjęć opisany został na obrazie poniżej:

Postępowanie według tych zaleceń usprawni pracę webmastera, którego zatrudniłeś do stworzenia swojej witryny, skróci czas realizacji projektu oraz pozwoli uniknąć nieporozumień a co najważniejsze wpłynie pozytywnie na efekt końcowy by sprostać twoim potrzebom i oczekiwaniom. Czy ten artykuł był pomocny? Podziel się z nami opinią w komentarzu lub po prostu napisz do nas. 🙂

Autor Mateusz Szymanek

25 marca, 2020

SOCIAL MEDIA

Zainteresował Cię temat marketingu internetowego? Chcesz dowiedzieć jak pozyskiwać nowych klientów oraz zwiększać dochody swojego biznesu? Bądź na bierząco! 🙂


.

0 komentarzy

Wyślij komentarz