Logo a wizerunek firmy

projektowanie-logo

Czy pozwoliłbyś aby przedstawiciel handlowy twojej firmy poszedł na spotkanie z klientem ubrany w podartą marynarkę, pomiętą koszulę i brudne buty? Myślę, że nie. W dzisiejszych czasach budowanie wizerunku marki dość mocno zakorzeniło się w świadomości przedsiębiorców. Jest to oczywiście bardzo dobry znak, jednak czy na każdej płaszczyźnie należycie dbamy o to jak postrzegają naszą firmę? No nie do końca…

Chociaż coraz więcej przedsiębiorców jest świadoma wagi identyfikacji wizualnej w budowaniu wizerunku firmy to wciąż wielu traktuje tą kwestię po macoszemu. Moje doświadczenie mówi, że zjawisko negowania roli oprawy graficznej w postrzeganiu przedsiębiorstwa najczęściej występuje wśród przedstawicieli branży budowlanej oraz medycznej.

Nie jest tajemnicą, że polscy fachowcy w obydwu tych dziedzinach cieszą się w Norwegii renomą solidnych. Zastanówmy się jednak czy o solidności naszej firmy świadczy niechlujnie wykonane generyczne logo? Klient poszukujący ekipy wykończeniowej na jednym z serwisów ogłoszeniowych, właśnie trafił na naszą ofertę i został przywitany pikselową i mało czytelną amatorską grafiką, czy potraktuje nas poważnie?

Wielu moich klientów twierdziło że w branży budowlanej logo nie jest elementem istotnym, zawsze odpowiadałem im pytaniem, „dlaczego więc znaki gigantów jak np. Caterpillar czy Isachsen są tak silnie zakorzenione w naszej świadomości?” Powodów negowania znaczenia tego na pozór błahego elementu marketingowego należy doszukiwać się w braku zrozumienia jego funkcji.

Cele identyfikacji wizualnej

Podstawowym i głównym zadaniem znaku firmowego jest wyróżnienie marki na tle rynku. Powinniśmy zatem wystrzegać się używania znaków pozbawionych charakteru, tworzonych w pośpiechu i niedbale, przy użyciu pospolitej czcionki w prostych programach graficznych. Należy zadbać o przemyślane i dopracowane graficznie logo, które będzie wizytówką naszej marki. Takie podejście do sprawy świadczy o profesjonalizmie oraz sugeruje wysoki standard oferowanych przez nas usług.

Posiłkując się artykułem Macieja Dutko przywołam sytuację w której loga sprzedawców zdominowały miniatury w serwisach aukcyjnych wypierając niemal całkowicie zdjęcia produktów. Takie zjawisko miało miejsce między innymi wśród sprzedawców karmy dla zwierząt, tutaj wygląd samej karmy nie jest tak istotny jak konieczność odróżnienia się od ofert konkurencji. Jest to przykład świadomego użycia znaku firmowego by zapisać się w świadomości kupującego.

W branżach takich jak zoologiczna, gdzie klienci charakteryzują się przywiązaniem i powracalnością do sprawdzonego sprzedawcy markę należy intensywnie zakomunikować przez przykucie wzroku konsumentów.  Z pełną świadomością skuteczności zjawiska  pamięci marki dokładnie w ten sposób działają wielkie koncerny wykorzystując logo bądź logotyp jako narzędzie tworzące pierwsze skojarzenie z ich produktem bądź usługą.

Ten mechanizm można wykorzystać z powodzeniem w każdej możliwej branży, profesjonalne i dopracowane logo nie tylko będzie świadczyć o solidności fachowca budowlanego zanim ten położy pierwszą cegłę, ale także po wykonanej pracy będzie kojarzyć się z wysokim standardem, przywołując pozytywne wspomnienie zadowolenia z otrzymanej od nas usługi. Podobnie będzie z firmą przeprowadzkową, salonem kosmetycznym, piekarnią, gabinetem fizjoterapeuty czy studiem tatuażu.

logo design

Jakość, świadomość i spójność

Na co więc zwrócić uwagę? Oczywiście jakość o której już dość napisałem. Drugim istotnym czynnikiem jestświadomość przekazu. Przed zleceniem stworzenia projektu logo należy się zastanowić co za jego pomocą chcemy przekazać, jakie emocje ma przywoływać oraz jaką symbolikę powinno zawierać. Kolejnym elementem o którym wspomnieć należy jest spójność. Zgodny krój czcionek, dynamika i kolorystyka wpływają pozytywnie na odbiór marki, zwiększając atrakcyjność strony firmowej czy oferty sprzedażowej.

Pozbawiony kolorytu i różnorodności rynek  norweski otwiera przed nami możliwości wyraźnego podkreślenia atrakcyjności naszej oferty na tle bladej lub całkowicie bezbarwnej konkurencji. Stoimy więc przed szansą stworzenia kontrastu wizerunkowego na tle lokalnych przedsiębiorców. Czy ją wykorzystamy? Myślę, że idziemy w dobrym kierunku. Nie mam najmniejszych wątpliwości, że tam gdzie wysoki standard oferowanych produktów lub usług idzie w parze z profesjonalnym wizerunkiem sukces jest kwestią czasu.

Masz pytania? Uwagi? A może chcesz podzielić się swoim projektem logo? Koniecznie napisz do nas! (Lub odezwij się w komentarzu) 🙂

Autor Mateusz Szymanek

25 marca, 2020

SOCIAL MEDIA

Zainteresował Cię temat marketingu internetowego? Chcesz dowiedzieć jak pozyskiwać nowych klientów oraz zwiększać dochody swojego biznesu? Bądź na bierząco! 🙂


.

0 komentarzy

Wyślij komentarz