Z pergaminu na ekran – historia newsletterów w pigułce.

W dzisiejszych czasach newslettery to rzecz całkiem normalna. Każdy szanujący się przedsiębiorca posiada mniej lub bardziej rozbudowaną bazę mailingową i wysyła przynajmniej jednego maila w miesiącu. Ciągle rozwijająca się technologia umożliwia nam dotrzeć do milionów ludzi na całym świecie. Wystarczy tylko jedno kliknięcie!

Poprzednie generacje nie miały takich możliwości, jednak pierwsze newslettery pojawiły się na długo przed powstaniem internetu. Powszechnie wykorzystywane dziś zabiegi marketingowe opierają się na metodach pochodzących sprzed czasów Kleopatry. Zdziwiony? Zapraszam więc do lektury.

Antyczny rodowód

Za najstarszy znany przykład zastosowania marketingu bezpośredniego uznaje się pochodzący sprzed ponad 3 000 lat papirus z Teb. Ta archaiczna broszura informuje o nagrodzie za schwytanie zbiegłego niewolnika. Innymi przykładami stosowania materiałów reklamowych w starożytności są gliniane tabliczki używane przez babilońskich kupców do zachwalania swoich produktów w celu pozyskania nowych klientów. Brzmi znajomo?

Także w Cesarstwie Rzymskim znana była prymitywna forma reklamy. To właśnie tam należy doszukiwać się pierwszych newsletterów. Mowa o pisanych odręcznie biuletynach informujących o bieżących sprawach oraz nadchodzących wydarzeniach. Oczywiście ze względu na znikomą w tamtych czasach umiejętność czytania rzymski newsletter nie miał prawa równać się skutecznością z tym dzisiejszym.

Nowa technologia paliwem dla marketingu

Oczywiście nie chodzi o internet, jednak o wynalazek równie przełomowy. Zastanawiasz się co to takiego? Rzecz jasna mowa o prasie drukarskiej. Wynalazek Jana Gutenberga utorował drogę dla masowej produkcji nie tylko książek ale także ulotek, broszur gazet i biuletynów. Powstanie przemysłu drukarskiego nie tylko znacznie przyśpieszyło rozprzestrzenianie się wiedzy i informacji ale także znacznie podniosło wskaźnik umiejętności czytania i pisania.

W XVII w. w Anglii ogromną popularnością cieszyły się analogowe newslettery informujące o wydarzeniach z zamorskich kolonii. Z kolei za pierwszy amerykański newsletter uważa się wydawany od 1704 roku The Boston News-Letter. Był to pojedynczy arkusz z wieściami z Anglii, wysyłany co tydzień do Amerykanów kolonialnych. XVI i XVII wieczne newslettery w niedługim czasie ewoluowały w znane nam dziś gazety. A The Boston News- Letter uważa się za najstarszą wciąż istniejącą gazetę w USA.

W 1734 Benjamin Franklin zaczął wydawać Almanach Biednego Ryszarda aby promować swoją działalność poligraficzną. Co kryje się pod tą tajemniczą nazwą? Prognozy pogody, przepisy kulinarne, ciekawostki i inne porady, które ludzie uważają za wartościowe. Chociaż termin content marketing powstał 2001 roku to jak widać stosowany był znacznie wcześniej. Oczywiście sprzedawany w liczbie 10,000 kopii rocznie biuletyn Franklina to nie jedyny przykład content marketingu w przeszłości.

Oto lista innych znanych publikacji:

  • 1882, the Edison Electric Lighting Company Bulletin – publikacja edukacyjna, uświadamiająca społeczeństwo amerykańskie na temat korzyści płynących z wynalezienia oświetlenia elektrycznego
  • 1888, Modern Methods of Antiseptic Wound Treatment – newsletter firmy Johnson& Johnson, był bazą nowinek i cennych informacji dla lekarzy oraz personelu medycznego.
  • 1900, Michelin Guide –  publikowana do dziś seria przewodników po krajach Europy i świata.

Na początku XX wieku obserwujemy prawdziwy wysyp kolejnych analogowych newsletterów. Biuletyny poruszały wszystkie możliwe tematy od przemysłu i biznesu po rolnictwo i modę. Nowy sposób komunikowania marki i budowania relacji z klientem stał się podstawą strategii marketingowej wielu przedsiębiorstw.

Kamień milowy

Pierwszy e- mail został wysłany w 1971 roku przez programistę Raymonda Tomilsona, testującego wówczas sieć ARPANET. Natomiast autorem pierwszego maila reklamowego był Gary Thuerk, pracownik Digital Equipment Corp. Historyczny pierwszy spam wysłany został do 400 odbiorców a jego rezultatem był zysk 13 milionów dolarów. Jednak dopiero lata 90 te XX wieku były początkiem prawdziwej rewolucji. Rosnąca powszechność dostępu do internetu skierowała na niego wzrok wielu ówczesnych marketerów. Nie było złudzeń, że sieć łącząca ze sobą cały świat to przyszłość reklamy.

W roku 1996 powstał pierwszy portal pozwalający wysyłać i odbierać e- maile każdemu kto ma dostęp do internetu – Hotmail. Z początku jak łatwo się domyślić korzystali z niego głównie profesjonaliści, naukowcy, biznesmeni oraz dyplomaci. Bezpłatna poczta internetowa szybko stała się także popularnym środkiem komunikacji osobistej. Dzięki rosnącej popularności internetu poczta e- mail stała się dostępna niemal dla każdego.

Naturalną koleją rzeczy przeniesiono możliwości promocyjne z papieru na ekrany komputerów. Powstało całe mnóstwo narzędzi pomagających marketerom w dystrybucji materiałów, monitorowaniu zasięgów oraz komunikacji z potencjalnym klientem. Ta rewolucja przebiegała bardzo dynamicznie, bowiem przedsiębiorcy szybko przekonali się o niezwykłej skuteczności e- mail marketingu.

Starożytne odręcznie pisane raporty i ogłoszenia publikowane na terenie Imperium Rzymskiego oraz dzisiejsze masowo wysyłane e -maile mają ze sobą wiele wspólnego. Przede wszystkim zawarte są w nich treści, które czytelnicy chcą przyswoić. Ta kluczowa cecha sprawiła, że newsletter marketing przetrwał próbę czasu znacznie ewoluując by zwiększyć swą efektywność. Chcesz dowiedzieć się więcej o zaletach tej potężnej maszyny marketingowej? Koniecznie sprawdź ten artykuł.

Autor Mateusz Szymanek

25 marca, 2020

SOCIAL MEDIA

Zainteresował Cię temat marketingu internetowego? Chcesz dowiedzieć jak pozyskiwać nowych klientów oraz zwiększać dochody swojego biznesu? Bądź na bierząco! 🙂


.

0 komentarzy

Wyślij komentarz